
Mitt fokus är normalt företag som visar vinst och delar ut pengar. Det får gärna vara bolag där vinsten ökar och det går att se utdelningstillväxt över tid. Jag har dock undantag och ett av dem är Storytel.
Min introduktion i Storytel följer Peter Lynch tes, dvs att man som vanlig konsument kan upptäcka saker i sin vardag. För några år sedan slog det mig att allt fler lyssnade på podcast och ljudböcker. Att denna utveckling skulle fortsätta även i framtiden verkade rimlig. Speciellt med tanke på att mobilen är lätt att ta med och utbudet blev allt större.
I veckan rapporterade Storytel för det tredje kvartalet. Ebitda överraskade med att komma in på plus 7-miljoner. Bolaget fortsatte att växa och hade 103 300 fler kunder jämfört med föregående kvartal. För kommande kvartal spår företaget fortsatt tillväxt och att den totala abonnemangsstocken ska uppgå till 1 435 000 i snitt.
Bolaget finns på 20-marknader, varav en handfull är lönsamma i dag och ett par tillkommer förhoppningsvis inom kort. Företagets mål är dock att lägga till ytterligare 20-marknader under perioden 2020–2023. Ett sådant scenario talar för en fortsatt stark expansion och tillväxt. Det kommer dock att kosta pengar och lönsamhet lär förmodligen dröja.
Min framtidsvy är att den internationella marknaden för ljudböcker växer. Detta som ett resultat av digitaliseringen samt att människor får möjlighet att lyssna på sitt eget språk. I denna utveckling kommer Storytel vara med och driva marknader framåt. För den som gillar tillväxt och är långsiktig kan bolaget vara värt att beakta. Det finns också en trigger i form av uppköp, även om detta inte är mitt huvudscenario.
Observera
Innehållet på hemsidan är enbart i inspirationssyfte och ska inte ses som någon typ av finansiell rådgivning. Som alltid innebär investeringar en risk och det är därför viktigt att göra sin egen analys.